Sidor

november 29, 2012

Kavajen, ett av de mest användbara plaggen i garderoben...

Ett av de mest användbara plaggen i min garderob som jag upptäckt på nytt som medelålders man är kavajen. Genom åren har jag haft några stycken i olika material som ull, bomull och lin, men de har bara använts sporadiskt och har inte varit någon favorit som jag använt särskilt ofta.

Nu har det som sagt var ändrats när jag insett vilket snyggt, bra och användbart plagg det är. Kavajen passar i de flesta sammanhang och du kan ha den till affären eller ett viktigt möte, när du går på fotboll, tar en promenad eller träffar kunder, man är heller aldrig för ung eller för gammal för att använda kavaj. Den går utmärkt att kombinera med andra plagg som jeans, chinos, för en bekväm ledig stil, och gör sig bäst tillsammans med en snygg skjorta och skinnskor. Den kan även fungera med en T-tröja (om du är noggrann i utvalet, och undviker tröjor med tryck). Är du osäker om hur du får till stilen med T-tröja, så skippa det helt och hållet (som jag gjort).
Jag uppskattar dessutom alla fickor, med plats för plånbok, mobil, nycklar och annat man behöver ha med sig, utan att behöva ta till en axelväska. En annan sak är att den är ostrukturerad, och passar utmärkt till den stil jag är ute efter som är åt det ledigare hållet. Ostrukturerad innebär att den har minimalt eller ingen stoppning, trubbiga slag, samt att den kan ha utanpåliggande fickor och ibland även armbågslappar (oftast på trotjänare). Kavajer har dessutom kraftigare och robustare tyger då de ursprungligen var avsedda för sportig utomhusaktivitet, som tweedkavaj vid jakt, bomullskavaj vid polo etc., och jag förstår varför de kallas sports jacket på engelska.

När jag tittar efter plagg till min garderob och till min medelålders stil i klädaffärer, på Myrorna, Erikshjälpen och andra andrahandsaffärer har jag några kriterier jag följer och som jag inte ruckar på. Det första är att det skall vara i naturmaterial, det andra är att det skall vara hög kvalitet i material och sömnad, och det tredje är en bra passning. Jag har lite långa armar, så armlängden på plaggen är väldigt viktigt. Det händer ofta att ett plagg jag provar passar perfekt på kroppen men brister i ärmlängd, så det är bara att leta vidare. Naturligtvis spelar skicket även in. Det får inte vara misskött, men om det har använts och skötts om på rätt sätt är det enbart en extra bonus, då det ger karaktär och personlighet till plaggen.

Under hösten har jag hållit utsikt på olika försäljningsställen efter kavajer som passar den stil jag är ute efter, och det har faktiskt blivit fyra fina fynd (i mitt tycke). Jag har främst tittat efter litet robustare och ledigare kavajer i ull (tweedhållet), och alla fyra uppfyller de kriterier jag satt upp. Priserna jag betalt varierar mellan 60 kronor för den billigaste upp till 160 för den dyraste. Totalt har jag alltså betalt under 500 kronor för fyra snygga och välskötta/välsydda kavajer av bra kvalitet i ull. Två av kavajerna är tillverkade av SIR (Ljungströmsgruppen), och sydda i Sverige i Vingåker under 80-talet. En är av märket Gant och sydd i Portugal och den sista är en Nino Danieli och sydd i Italien.

Här under följer bilder på objekten. Jag skall försöka ta lite nya bilder när jag bär plaggen framöver, om vädret så tillåter.

OBS, På den översta samlingsbilden är färgerna lite "off" och verkligheten finns det inget grönt i den främsta kavajen. Färgåtergivningen i de enskilda bilderna är mer korrekt (helt rätt blir det aldrig).

Kavaj från Nino Danieli
Kavaj från Gant
Kavaj från SIR Ljungströmsgruppen
Kavaj från SIR Ljungströmsgruppen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar