Sidor

december 04, 2012

Medelålders manlig stil - Dags att leta kavaj för våren...

Jag har börjat leta på nätet efter kavajer i bomull och lin inför våren 2013, då jag tycker om att planera med lite framförhållning. Jag kommer även att hålla koll på de loppisar jag brukar besöka, men har inte stora förhoppningar att hitta något av ovanstående då utbudet är väldigt begränsat i dessa material.

Gör man en sökning på nätet efter vårkavajer så får man upp massor av förslag till bra priser från kända tillverkare/butikskedjor. Kollar man sen litet närmre så faller de flesta platt till marken då man ser specifikationen på material och modellen på kavajen. De flesta kavajerna är av s.k. slimmad modell, och är tillverkade i varierande proportioner polyester, viscose, lycra etc., och innehåller de riktig bomull så är det oftast under 50%. Jag har inget intresse av att klä mig i för små plastkläder som många medelålders programledare gör på TV, det ser bara patetisk och omoget ut.

Söker man litet noggrannare på nätet så finns det dock alternativ. Helst är det kavajer i bomull som gäller och i andra hand linnekavajer. De flesta bomullskavajer går att köra själv i tvättmaskin, och de får en tilltalande personlig patina med regelbunden användning.

De alternativ jag hittat och är intresserad av finns på Amerikanska siter, där kavajer i bomull, lin och siden alltid tillhört traditionen och varit stort, och där de även fortfarande tillverkas i classical fit för vuxna karlar. Kavajer i skinny fit för yngre män kommer främst från kända modehus och trendiga modekedjor, och dom överlåter jag med varm hand till deras avsedda kundgrupp.

Det ingår en hel del bilder i det här inlägget och kanske de är i mesta laget. Det blir så ibland när det finns mycket att välja på. Bland dom har jag redan hittat några favoriter. I alla händelser kommer de från följande försäljningsställen på nätet, och varierar i pris mellan 400:00 till ca: 3000:00 kronor.
Sierra Trading Post
Lands End
Territory Ahead
Orvis

Andra amerikanska siter med med bra sortiment hittar du här.
Brooks Brothers
Overstock
L.L. Bean
J Crew
Nordstrom

Klicka på "Läs mer >>" länken här under för mer bilder på kavajer.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar