Sidor

maj 08, 2014

Skofilm om tillverkningen på Crockett & Jones och Oscaria. Shoes from Örebro and Northampton...

Med tanke på gårdagens inlägg med inskannade sidor från jubileumsboken om skor Ingeborg och Engelbrekt firar guldbröllop, så tycker jag att det är på sin plats med en uppföjning med litet mer skohistoria från Örebro.

Dagens inlägg består av två intressanta filmer som jag upptäckt efter tips från Björkmans Skomakeri i Örebro. Det första är en svartvit film på ca: 11 minuter från 1940 om tillverkningen av skor på Oscaria Skofabrik i Örebro, den andra är en nutida film i samma ämne från Crockett & Jones i Northampton England.

Efter att ha sett filmerna så slås man av några saker, filmen från Crockett & Jones är mer eller mindre en karbonkopia på Oscariafilmen (förutom litet skohistoria i början av Oscaria's film). Upplägget är detsamma, arbetsmomenten och arbetsstationerna likaså, maskinerna är i huvudsak samma, ja hela tillverkningen är den samma från start till mål. Med karbonkopia avser jag själva tillverkningen, som gick till på samma sätt för 70 år sedan som idag, så därför liknar filmerna varandra. Det har med andra ord inte ha hänt allt för mycket när det gäller klassisk skotillverkning på 70 år.

Ett litet plus dock till Oscaria's film (trots det något hurtfriska anslaget) då den är utförligare samt tar upp de olika arbetsmomenten mer i detalj.
Jag tycker även att tillverkningstakten är litet snabbare samt att arbetarna verkar mer flinka och fingerfärdiga hos Oscaria (kolla in flickorna som snör de färdiga skorna i slutet av tillverkningskedjan så förstår ni vad jag menar). Kan skillnaden bero på ackordsarbete kontra fast timlön?

>> Oscariafilmen
>> Crockett & Jonesfilmen Tyvärr borttagen från Vimeo och jag hittar den inte igen, så ni får nöja er med Oscariafilmen.

PS, Jag försöker inte att med detta inlägg baissa tillverkningen av skor i England, jag älskar nämligen engelsktillverkade herrskor som har en given plats i min garderob.
Jag måste dock erkänna att jag inte skulle ha något emot att springa på något NOS-exemplar av skor i utmärkt skick i storlek 44 från någon av de skofabriker som en gång fanns i Örebro (på någon loppis). Jag skulle vårda dom ömt och som dom förtjänar samt bära dom med en särskild känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar